Koh Tao en weer terug naar huis

Nadat we uitgecheckt hadden en aan het wachten waren op onze chauffeur was het tijd om te genieten van ons gekochte ontbijtje van de 7Eleven.

Inmiddels was de chauffeur gearriveerd en werden we naar de haven gebracht. Daar stonden we met tig andere toeristen te wachten op de MEGA high speed ferry die weer een lading toeristen af zette en ons weer van het eiland meenam.

Eenmaal aangekomen op het prachtige Koh Tao liepen we langs de hordes taxichauffeurs de heuvel op richting ons hotel. Weliswaar eerst een rondje van de zaak door de regen gehad doordat we langs ons hotel zijn gelopen zonder het gezien te hebben.

Aangekomen in weer een prachtig hotel op de perfecte locatie waar we de komende 5 nachten zullen verblijven. We zijn meteen maar even gaan douchen om vervolgens om de hoek te gaan genieten van een heerlijke burger.

Aan het eind van de straat is uiteraard weer een 7Eleven te vinden dus hebben we daar meteen even de boodschappen voor de komende dagen gehaald.

De laatste dagen stonden in het teken van relaxen en genieten.
Op onze tweede dag op Koh Tao zijn we bij een Nederlandse duikschool gaan duiken.

In de vroege ochtend zijn we bij ons favoriete tentje gaan ontbijten en konden we meteen naar de duikschool ernaast. Daar wachtte onze toffe duikleraar Jos ons al op. Wat een gezelligheid! We hadden meteen een klik en kregen vooraf een korte uitleg. Samen met nog een Nederlands stel die nog een stuk jonger waren pasten we onze duikuitrusting en maakten we ons klaar om naar de pier te lopen. Daar moesten we via een andere boot op de boot stappen die ons naar Mango Bay bracht. Daar zijn we langzaam de zee in gezwommen en naar de bodem gedaald. Wat een prachtige omgeving en wat een rust onder water.

Na enige tijd zwommen we weer langzaam naar boven om vervolgens terug op de boot te gaan.
De boot voer verder naar Japanese Garden waar Colin nog een tweede duik heeft gemaakt en ik heerlijk van het zonnetje heb genoten op de boot. Even genieten en beseffen dat we echt helemaal aan de andere kant van de wereld in het prachtige Thailand zitten. Soms vergeten we dat namelijk even omdat we zoveel beleven.

Aan het eind van deze prachtige dag vertrokken we weer terug naar de pier van het bewoonde eiland van Koh Tao. Daar hebben we een hapje gegeten en door de levendige straatjes gelopen.

De volgende dag hebben we weer lekker genoten van het weer op het strand en natuurlijk onze snorkels meegenomen om ook bij ons in de omgeving wat van de onderwaterwereld te zien.

Natuurlijk wilden we in die dagen dat we op Koh Tao waren nog meer van het eiland zien. Omdat de taxi’s hier niet zo “cheap cheap” zijn als in Bangkok of ergens anders in Thailand besloten we om een scootertje te huren. Dit was zo’n beetje het belangrijkste vervoersmiddel op Koh Tao. Na de nodige informatie uitgezocht te hebben besloten we om een scooter te huren en zijn we over het eiland gaan crossen met onze snorkels paraat.

Helmpjes op en gaan met die banaan!

Onder ander Tanote Bay, AO Hin Wong Bay en Shark Bay hebben we bezocht om te snorkelen. De ene was wat gemakkelijker bereikbaar of duidelijker aangegeven dan de ander, maar ze waren het allemaal meer dan waard.

De gehele dag hebben we het eiland gezien voor 20 Baht (€0,50) benzine. Met dat in ons achterhoofd hebben we er nog eens dubbel en dwars van genoten.

In de avond zijn we met het scootertje naar Sairee Beach geweest waar we lekker gegeten hebben terwijl we de zon langzaam de zee in zagen zakken. Een mooie “afsluiter” van onze vakantie, hoewel we nog een dag op Koh Tao hadden!

Onze laatste volle dag hebben we lekker aan het strand gelegen vlakbij ons hotel, waar het overigens erg rustig was en we dus perfect konden relaxen.

Op de terugweg hebben we 3 Italianen die net aangekomen waren op het eiland nog blij gemaakt met onze snorkels en hebben we al het Thaise zeewater voor de laatste keer van ons afgewassen onder de douche. Want dit was dan toch echt de laatste dag.

Om nog even te genieten van onze laatste avond zijn we lekker luxe gaan eten en vervolgens redelijk op tijd naar bed gegaan.

Van Koh Tao vertrokken we nu weer naar Bangkok.

Nadat we uitgecheckt waren hebben we onze tijd uitgezeten in ons favoriete tentje waar ze ons inmiddels alweer kenden. Wachtend tot onze boot om 14.30 uur vertrok naar Chumpon.

Onderweg was het prachtige zonnige Koh Tao inmiddels veranderd in een onstuimige zee waar menig mens last van had. De plastic zakjes werden onderweg uitgedeeld en er was een flinke deining.

Inmiddels waren we veilig aangekomen op Chumpon en moesten we in een bus naar het station. Daar zouden we om 00.15 uur met de nachttrein naar Bangkok vertrekken.

De avond begon erg leuk. Er was nog een lokaal marktje gaande waar we lekker gegeten hebben. De locals vonden ons een attractie op zich en spraken nauwelijks Engels.

Om onze tijd uit te zitten zijn we koffie en thee gaan drinken en in een ander tentje een potje gaan biljarten. Helaas duurde het wel erg lang en waren we vrij moe, dus op het moment dat de trein dan eindelijk aankwam was die meer dan welkom en konden we ons opgemaakte bedje in duiken!

De volgende ochtend werden we vroeg wakker door de herrie van de buren (ze praten namelijk allemaal niet bepaald zachtjes…..). Onze bedden werden weer omgetoverd tot een brede bank. We hadden namelijk op de terugreis een eerste las coupé waar we een privé coupé hadden.

In Bangkok stonden natuurlijk meteen de taxichauffeurs alweer klaar, maar zijn wij eerst ergens in een tentje gaan ontbijten om vervolgens een taxi aan te houden die ons naar ons hotel heeft gebracht. Ja ook hier weer een prachtig hotel, het Methavalai residence.

In de avond zijn we naar het oh zo bekende Khao San Road gegaan en hebben we daar op straat het een en ander gegeten. Ook hebben we lekker als echt toeristen de winkeltjes afgestruind naar souvernirtjes!

Dit was het dan, ons Thailand avontuur. De vakantie zit er weer op. We hebben in ons hotel geslapen en zouden de volgende dag terugvliegen naar Nederland via Wenen.

Helaas verliep dat even anders en moesten we wegens vertraging in Wenen overnachten. De volgende dag konden we doorvliegen naar ZĂĽrich waar ons vliegtuig naar Amsterdam klaar zou staan.

Wat een avonturen hebben we beleefd! Maar blij om weer in ons eigen bedje te slapen en weer echte Hollandse kost te eten.

Thailand, we hopen je ooit weer eens terug te zien!